tisdag 10 november 2015

Ei-oota

Debatten om det finska språket bland finlandssvenska ungdomar fick mig att tänka på en av mina första dagar på jobb i Sauna Shop, tidigt nittiotal. En karl klev in och rakt fram till disken och frågade:

"Onko teillä kiuluja?"

Jag hade ingen aning om vad han pratade om men chansade:
"Ei, ei meil oo."

Eftersom han befann sig i en bastuaffär tittade han skeptiskt på mig, vände sig om och svepte med blicken över butiken.

"Tuossahan niitä on, kokonainen rivi." 

*sjönk genom marken och rodnade upp till hårfästet*

Jag tror och hoppas att det språkliga klimatet idag är vänligare och ungdomarna såpass självsäkra att de vågar prata på friskt och slänga in svenska eller engelska ord eller medge att de inte är så bra på finska och det är helt okej, för alla. Det är ju trots allt inte vårt modersmål utan ett helt främmande språk, vilket jag tycker folk borde ha respekt för och vi själva borde vara stolta över att vi pratar flera språk - om än haltande - i stället före att skämmas, som jag gorde tills jag var runt trettio.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar