onsdag 11 november 2015

Bokstavskombinationer

I ett försök att förstå varandra* gjorde pojkarna och jag Myers-Briggs personlighetstest. Jag slutar aldrig fascineras av hur olika människor är och hur de fungerar. Mera om de olika personlighetstyperna kan man läsa här eller här.

Inte helt förvånande var jag fortfarande en ISTJ Duty Fulfiller eller Logistician.

(Varenda gång hoppas jag lite lite att jag skulle ha förändrats till en carefree extrovert - eftersom jag nuförtiden faktiskt ibland lämnar disken att vänta till morgonen och faktiskt också vill träffa människor då och då -  but ain't gonna happen. ISTJ tills det bittra slutet). 

Trettonåringen, vars självkännedom jag ibland betvivlat, klickade sig ledigt genom alla 64 frågorna och kom ut på andra sidan som, surprise surprise, en ytterst introvert ISTJ som sin mor. (Vilka duties han valt att fulfilla är och förblir ett mysterium, logistiken är dock klar - rakt till datorn, alla dagar.) Han skötte testet galant trots att sextonåringen gapskrattade och sa: "Han kommer ju inte att kunna svara på den här frågan - 'After prolonged socializing you feel you need to get away and be alone' - för han har aldrig upplevt det!"

Sextonåringen å sin sida var föga förvånande en extrovert ENTP Visionary eller Debater. Också det resultatet skulle ifrågasättas och debatteras en god stund.

* Kanske inte helt sant. Som ISTJ vet jag ju redan allt om alla och besitter den ultimata sanningen. Och berättar den också. Minns en arbetsplats där vi gjorde det här testet och en kollega blev ENFP (liksom mina barns far.) "Hah! Senkin selkärangaton pehmo!" utbrast jag. Avundsjuka, kanske? Vem skulle inte vilja vara en free spirit, ens för en dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar