fredag 16 oktober 2015

Before and after

Min renovering, alltså. Tanken är att uppgradera lägenheten och få den att fungera bättre för tre personer men också beakta att barnen förr eller senare flyttar ut och då ska den lämpa sig för en eller två vuxna.

BEFORE

Innan renoveringen hade vi ett litet badrum med WC och ett kök mot innergården. Själv sov jag i det största rummet som också fungerade som vardagsrum. Trettonåringen sov i alkoven och sextonåringen i sovrummet med kakelugnen. Trettonåringen hade ett draperi för alkovdörren och sextonåringens "sovrum" var avskärmat med skåp.


AFTER

När jag planerade om rumsfördelningen var tanken att alla skulle få ett eget sovrum och så ville jag gärna ha en WC till. Två badrum med dusch är inte ett alternativ på 78 kvadratmeter, men en skild liten WC underlättar redan en del av morgonbestyren. Jag ville heller inte att någon skulle sova i vårt största och ljusaste rum som är det första man ser när man stiger in. Kom också fram till att av alla rum i hemmet är ett skilt vardagsrum det första man kan avvara. Alla trivs ju ändå alltid bäst i köket och ett tv-vardagsrum behövs inte längre när alla bara stirrar på sina laptops. Så varför inte göra ett öppet kök för samvaro?

Beslöt alltså att flytta köket till det största rummet och låta mitt eget sovrum vetta mot innergården (så att jag kan ha fönstret öppet om sommarnätterna, halleluja!). I den gamla städskrubben klämde jag in en liten toalett. Trettonåringen får en dörr till alkoven så han får ett furstligt rum på två gånger två meter. (Räcker att sova och spela på, enligt empiriska undersökningar.) Sextonåringen får yttre delen av sitt gamla sovrum.  

Jag ville ogärna stänga in vår enda kakelugn i någons sovrum, så beslöt lämna öppet från köket mot kakelugnen. På det här sättet bildas det en slags tambur mellan köket och pojkarnas rum och kakelugnen syns från köket. Eventuellt kan man göra en läs- eller arbetshörna av utrymmet, det återstår att se. Med tanke på ljus får trettonåringen en dörr med fönster till alkoven och sextonåringens rum har ett fönster mitt i väggen som släpper igenom dagsljus. De får gardiner så blir det mera privat. Men med tanke på framtiden så flyttar de ju (hoppeligen!) båda två ut inom fem år och då kan man göra om alkoven till arbetsrum och sextonåringens rum till vardagsrum. Och då vill jag ju gärna att ljuset flödar igenom hela vägen.


Sådant. Men det är en bit kvar innan det blir verklighet.

Sextonåring till vänster, trettonåring till höger.

Öppet kök/Samvaro-rum

Mistress bedroom


 Meanwhile - enjoying some bubbly.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar