lördag 30 september 2017

Loftbygge och sånt

Blev "tvungen" att köra ut till stugan på torsdag och arbeta fredagen distans. Vilken uppoffring. Detta alltså för att jag beställt nya sängar från IKEA som skulle levereras under torsdagen samt för att rådgöra med snickaren som bygger på mitt loft.

Sängleveransen som skulle infinna sig innan fyra men dök upp närmare halv sju. 

"Et sitten keksinyt vaikeampaa paikkaa", förebrådde den unge chauffören mig när han väl hittade fram. Min Mor tittade in på vin och efter det fick jag ut de gamla sängarna och in de nya. Sov som en stock, men vaknade av någon anledning med fötterna stickande långa vägar ut över fotändan.



Loftprojektet fick sin början när jag  blev trött på att årligen om våren pulsa omkring i rasslande musbajsdrivor efter att mössen haft gulej där uppe hela vinterhalvåret. Artonåringen som sovit däruppe fick ju också nog den vintern när mössen ätit upp skumgummit på hans hörlurar medan han sov. Kallade alltså hit snickaren för att täppa till mössens farleder och beslöt att i samma veva låta bygga ett skilt rum där uppe för att ge övernattaren lite intergritet.

Förr var ju loftet helt öppet, så här:

 
Ljust och fint visserligen, men nattgästen sov praktiskt taget i köket/vardagsrummet vilket kan vara lite obekvämt i synnerhet om man är en tonåring som vill sova till lunchdags eller spela Pleikka halva natten.

Nu blir det vägg med fönster för att släppa igenom lite ljus. På grund av snedtaket blev det en skjutdörrslösning. Nu återstår bara att stänga musfarlederna i stockvägshörnen samt få fönster och karmar på plats. 



Bäddade nog redan provisoriskt åt artonåringen som borde dyka upp idag tillsammans med sin lillebror. De får skjuts med en styvkusin, förutsatt att de kommer upp i tid. Jag väckt dem nyss, tjugo minuter innan kusinen skulle dyka upp. Artonåringen var på OhiOn-festligheter igår kväll och femtonåringen har väl sovit ut efter en tung ICT-vecka och nattspel.


Och nu ska jag försöka mig på lite golf efter nästan två månaders paus. På min sista runda i början av augusti sänkte jag mitt handikapp, varpå jag i euforin stängde bakluckan på min driver så den gick av. 

Nå, den slog ju åt vänster i alla fall, så att.