torsdag 3 december 2020

Musse Piggs skinntorre kompis.

Dagens inspirational quote: "Utan berättelser skulle vi bli galna. Livet skulle förlora sina förtöjningar eller sina orienteringar. Även i tystnad lever vi våra berättesler. (Ben Okri)"

Föga inspirerande, men kom mej i alla fall för att googla Ben Okri, som tydligen är en nigeriansk poet. Alltid lär man sig något nytt.

Dagens höjdpunkt var när tjugoettåringen dök upp på middagsbesök. Han var förvisso bjuden, men det var ju oväntat att han tackade ja. Ofta besvaras mina förslag med "Jag tror det blir skip". Men nu vankades det ugnshöna och franskisar och kanske han kände sej skyldig¨oss en visit. Det var mycket angenämt. Efter middagen tog han med sej sin lillebror till Verkkokauppa dit han skulle föra sin nästan splitternya laptop som sagt upp kontraktet mitt under ett Zoom-seminarium för blivande kriminologer.

Han har om möjligt ännu sämre teknisk karma än undertecknad. 

Det är inte första gången vi ventilerar vilka dåliga drag han ärvt av mej. Det andra kom upp under middagen när jag berättade att jag tänkt skaffa honom en chokladkalender, men de var slut i närbutiken.

"I stället fick du bara choklad, en ask pepparkakakor och en låda ansiktsmasker."

"Vad bra!" lyste han upp. "Det är precis vad jag behövt, min hy är så torr hela tiden, som alltid på vintern, det är helt frukare*."

"Korona- ansiktsmasker", sa jag.




P.S. Tjugoettåringen visste inte vad Impostor syndrome betyder. 

*Frukare = fruktansvärt på Lingonskogiska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar