onsdag 20 januari 2021

Sophantering, vindrutor och stekpannor.

"Herregud så stor Mountain Dew!" sa jag åt nittonåringen när han kom från butiken med en en och en halv liters energidricka.
"Jag blev så nedstämd av att paketet du bad mig hämta på posten var så stort."
"Köpte du parmesan?"
"Nej, det var så dyrt."
"Men jag skulle ju ha betalat!"
"Inte vågade jag ta risken."


Paketet jag bad honom hämta innehöll två roskisämbar (- sophinkar på riktig svenska -) så att jag äntligen kan börja sortera bioavfall. För något år sedan köpte jag två från närliggande plastbutik, men de jäklarna rymdes inte så jag förde tillbaka dem och surade i något år innan jag nu äntligen lyckades beställa rätt storlek på nätet. Nu kan jag sova mina nätter. 

Igår fick vi överraskningsbesök av tjugoettåringen. Min bastutur blev oanvänd då jag i stället matade i honom spagetti bolognese och lyssnade på hans historier. Sedan plockade hans Far upp honom för att hjälpa honom att kabla igång FuckYou*-bilen som sagt upp kontraktet under köldknäppen. När de nu fick igång den och framgrävd ur snön - som snöskottargubbarna hade slängt på den efter att tjugoettåringen meddelat att han inte kan flytta den på grund av att den inte startar - var vindrutan krossad. Disponentbyrån tycks ha sagt att vi får lov att kontakta försäkringsbolaget, vilket jag nog gjorde, men tyvärr innehåller hans halvkasko inte glasskydd. (Vilket är ett under, för den kostar hälften av bilens värde i året.)



E-post och bilder har skickats till disponentbyrån, men jag är inte hoppfull. Försäkringsbolaget sa att vi alltid kan polisanmäla snögubbarna om de vägrar betala och då kan vi få ersättning för skadegörelse. Kanske ändå inte.

* Registernumret börjar på FCY.

Avslutade jobbet efter en tiotimmarsdag då jag undertecknat ett mejl med Best regards, AMroa. Efter middag och kvällsyoga förde jag bilen till dagis (nattis) i parkeringshallen under S-Market då det kommer snögubbar till gården imorgon för att putsa takena och vi har redan tillräckligt med facit på hand. Promenerade därifrån till stora varuhuset på privat shoppingkväll - inte en enda annan kund i sikte! Köpte två nya stekpannor. En kväll när nittonåringen stod och stekte sina ost-skinsmörgåsar sa det nämligen PLONK och stekpannan hoppade tio centimeter i luften och metallrundeln i bottnet lossnade. Mycket skrämmande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar