måndag 16 mars 2020

Estetik vs ergonomi

Har ju jobbat distans rätt mycket förut också, men när jag nu förbereder mig på veckor av detta så förhåller jag mig lite annorlunda.

Borde eventuellt ha plockat med mig en monitor och en keyboard från jobbet? Detta med att knappra på laptopen och titta på en teveskärm är kanske inte helt idealiskt i flera veckor. Ej heller att sitta på en Boknässtol som är nog så fin men minst fem centimeter för låg och stenhård dessutom. Artonåringen har i flera år sagt att jag behöver en riktig arbetsstol, men nu går ju då estetiken före ergonomin.




Eller har gjort det, tillsvidare. Nu är frågan - en hur bra stol får man på nätet utan att provsitta och hur snabbt? Återstår att se. Lösningen idag var att efter lunchen sitta på vardagsrumsbordet som pall och med en värmd vetekudde på axlarna. Värre kan det kanske inte bli av att jag klickar hem till exempel IKEAs Långfjäll.



Positiva sidoeffekter av artonåringens sjukledighet och min halvkrantän är att vi spenderat mera tid tillsammans än på flera år, och haft det riktigt trevligt till och med. Idag gjorde vi middag tillsammans - ugnskorv och potatismos; man tager vad man hittar i butiken helt enkelt och promenerade sedan ett varv i kvarteren.

Dagens nya kraftåtgärder mot koronan: skolorna stänger och därmed studerar artonåringen och hans gelikar i yrkesskolorna på distans åtminstone till mitten av april. Då borde han påbörja sin sista praktikperiod. Få se hur det går med den saken då han inte ännu har en plats och ingen heller vet hur arbetsläget ser ut om en månad. Mina föräldrar och andra äldre medborgare ska hålla sig i karantän under den kommande månaden. Mor med man hann precis rädda sig hem från Madeira innan de blev inlåsta på hotellet och flyttar sig väl i karantän till landet. Flygen ställs in, gränserna spärras av, teatrar, bibliotek och museer stängs. 

Sorgligt var det att promenera omkring på stan och se alla tomma restauranger, caféer och butiker. Att bekymra sig över hur man ska klara av flera veckor av isolering är småaktigt med tanke på hur många där ute vars liv och leverne verkligen hänger på en tråd nu.

Har fortfarande inte hittat tuppapper i närbutikerna. Måste kanske göra en stöt på morgonkvisten?