tisdag 1 januari 2019

Hur det blev som det blev.

Detta med årsskifte. Hur jag utan att medvetet planera göra något slags årsbokslut ändå stannar upp och känner efter, funderar, undrar. Var jag är. Vad jag vill. Vem jag är. Hur allt blev som det blev. Om jag kunde göra något annorlunda. Leva på ett annat sätt. Att fira både jul och nyår allena var mitt eget val och jag behövde det nu. Det fanns en tid då jag drömde om allt detta mer än något annat; att få vara ensam, resa ensam, leva ensam och ta ansvar bara för mig själv.

Vill jag det fortfarande? Är det fortfarande min dröm eller kan jag tänka mig något annat? Borde jag tänka mig något annat? Kan jag ändra på det eller är det så här jag lever resten av mitt liv? Lite som en ö, fast ingen människa är en? Söker mig dit och till dem som inte ger mig något? Som inte bryr sig om mig på riktigt?

Har jag inte lärt mig någonting?

Såg filmen om Juice i eftermiddag för kunde inte gå till gymet för tappat bort mitt gymkort. Grät en skvätt. Man behöver det ibland, i synnerhet om man mestadels låtsas stark och självständig fast man egentligen är bara ett litet skrutt. Och det är januari dessutom, that sucker.
  
I skrivande stund klev en rödhåring in i min tambur och emottogs med tacksamhet. Jag fick inte ens den vanliga knytnäven i ögat när jag kramade om honom. Kanske har jag gjort något rätt här i livet i alla fall?

30 - 1 till januari. Kanske ska jag rita mig igenom denna månad?



Gott Nytt År! 

PS What happens on Blogger stays on Blogger. Ni ska alltså inte ringa och trösta mig bara för att jag är lite dyster, för då skiter ju sig hela mitt ö-koncept.