måndag 7 januari 2019

Om bebisar

På sistone har jag upprepade gånger drömt om om bebisar. För några nätter sedan var det ett gäng fyrlingar i ettårsåldern som kunde prata. Följande natt var det bara olika garvande bebisar. Var ju tvungen att googla fram vad det betyder.

Dreaming of babies may represent an immature aspect of yourself or a new aspect of yourself that is still maturing or developing. It may also symbolize a part of you that is feeling neglected or needs to be nurtured, loved and accepted by you. ... A baby dream may also be prodromal and is telling you that you are pregnant.

Med hjälp av uteslutningmetoden kom jag redan lite vidare med min analys.

***

Precis som jag började tröttna på min självvalda enstöringstillvaro började telefonen plinga. Lördag eftermiddag spenderade jag på Löyly med god vän där vi badade två sorters bastu och kastade oss i havet tre gånger, varvat med skumppa. Mycket lyckat koncept, om man bortser från att det luktade unket i alla våtutrymmen och att omklädningsrummet måtte vara designat av en karl eftersom det rymde ungefär en fjärdedel av vad det borde. Följaktligen promenerade jag hem med vått hår som frös till is under mössan, eftersom det var otänkbart att köa till en fön eller att torka håret i all unkfukt för den delen.

På kvällen med Bror och Svägerska och bekant par till Pjazza på middag påföljt av drinkar och seriösa diskussioner på Klaus K och Bronda. Mina försök att locka till dans misslyckades, så var hemma redan kring två.

Söndag läste jag i Mikael Persbrandts memoarer och släpade sedan mina söner på sushi och Luxvandring. De vände hem efter halva och jag kan inte klandra dem. På Tölövikssidan var det på sina ställen svårt att identifiera vad som var konstverk och vad som var ljusskyltar. Kryllade ju dessutom av folk som man helst velat meja ner, men det kunde man ju inte. Kameran kom med och hade fulladdat batteri men inget minneskort, så det blev bara några mobilbilder. Tölösidan var bättre då det är vackra kvarter och videoshowen på nationalmuseets fasad var fin men då hade jag redan ganska kallt om tårna.

***

Idag jobbade jag förmiddagen hemifrån för att hinna ge nittonåringen en kram innan han tog sitt pick och pack och ryckte in i armén. På tal om bebisar.

 
 ***

Funderade på nyårslöften men blir inga sådana eller någon vit januari i år heller. Eller nåja, lovade mig själv att ta en titt på min tidsanvändning för jag begriper inte vart min tid tar vägen. Det finns så mycket jag vill göra och så lite jag tycker mig hinna med. Vad har jag gjort ikväll till exempel? 

Plockade upp sjuttonåringen och gick med honom till posten för att avhämta fötter till hans datormus. (Don't ask.) Förde honom till hans far och undrade om han ville stanna i butiken och köpa mat i det fall att Faren inte bullat upp något. "Nej egentligen inte, för jag har redan tagit med en halv liter glass från dej." Jamen dåså. Åkte hem och åt en youghurt och knallade iväg till gymet och hem igen via matbutiken. Min Far dök upp för att få underskrift på ett papper och sen slängde jag i mig en snabbmiddag och tog en dusch. Ordnade byke i mängder och hux flux var klockan nio. Slog mig ner här, och nu har jag tydligen fått fyrtio minuter att gå till den här texten, vilket är absurt mycket, men bättre tidsanvändning än att surfa på Facebook. 

Hoppas någon orkade läsa hit ända, och om inte så har jag åtminstone dokumenterat mitt rafflande liv för att kunna läsa på ålderns höst.