lördag 12 januari 2019

Blues it and it's done.

Fredag kväll fantastisk blues på G Livelab med Ina Forsman. Klubben hade en mycket smidig men förrädisk app där man kunde beställa drycker rakt till bordet och de kom på direkten, pyytämättä ja yllätyksenä.




Sov på grund av rödvinet mindre gott men klockan ringde sju. Fick liv i sjuttonåringen lite före åtta och så begav vi oss iväg mot Obbnäs för besöksdag hos den färske rekryten. Han tog mycket stolt och världsvan emot oss och visade oss runt innan vi till slut fick kaffe och bulla i Sotku. 



Om man bortser från att hans säng är fem centimeter kortare än han själv och han därmed även är den längste i sin trupp och därför utsetts till spanare - eller vad sjutton det nu hette när han går först i ledet - så tar han militärstarten med ro och tillförsikt. Lillebror märkbart imponerad av allt.

Efter besöket fortsatte sjuttonåringen och jag till IKEA där vi inhandlade bordsskiva och andra nödvändigheter och slängde i oss varsin trave köttbullar. Hem och vända och så knallade jag ut på stan för fotografering och friskluft och senare ad hoc tvåtimmars kaffeträff med ex-svägerska. Hemma igen på kvällskvisten fortsatte jag med projektet byta-pojkarnas-rum som jag påbörjade häromkvällen. 

Det är en lycklig sjuttonåring som fått det större rummet med fönster - lyxigt värre! - och plats för två spelmonitorer.


Hur rekryten ska anpassa sig till alkovkyffet oroar mig inte fullt så mycket efter att jag sett hans korta säng på staben. Den här är åtminstone fulla två meter. Dessutom hann jag som utlovat rama in hans julklappspussel som han fick klart innan han ryckte in. Välkommen på permission om en vecka.