tisdag 10 maj 2016

tremble little lion man

Upp halv sju, skuffade iväg sönerna till skolan, drog på mig trikåer och en asful hjälm på bångstyriga lockar och cyklade runt södra Helsingfors på splitterny Nishiki, hem i duschen, åt morgonmål nummer två, ordnade byke, sorterade mina papper, gjorde utkast till en hemsida, åt lunch, skrev en arbetsansökan, hoppade på cykeln och drack en kopp kaffe i solen, cyklade hem och lagade middag åt sönerna samt ett minimatteprov åt fjortonåringen, hoppade på cykeln och trampade till gymet, sprang en stund, lyfte grejer, njöt oerhört efter paus på över en vecka, lyssnade på repeat på Little Lion Man som fastande från någon radiokanal igår, kan inte få nog av den, cyklade hem, badade bastu, plockade med mig den sure fjortonåringen och promenerade med honom till hans far efter saknade böcker, han torrhostade dramatiskt hela vägen och deklarerade i hissen varför han varit så grinig ända sedan igår (- "för att sextonåringen alltid får stanna hemma från skolan fastän han bara har snuva och jag får inte stanna hemma fast jag har lungcancer" - "säg inte så guldgubben" sa jag, "Riki Sorsa dog idag" - ) vi stack oss in i kvartersbutiken, blev vänner på hemvägen liksom tanken varit, fnissade åt sextonåringen som stod dubbelvikt i köket och skar jordgubbskivor till sin päronfil, slängde i mig kalla hönsfileer och sparris medan lagade glass och chokladsås åt sönerna (- "du måste också börja äta något grönt", sa jag åt sextonåringen, "något annat än grön fil, vad kan du tänka dig?" - "Gurka", svarade han) - städade köket, pratade i telefon med mat i mun, satte på diskmaskinen, pussade sönerna gonatt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar