måndag 9 maj 2016

De två liven

Vaknade upp på stugan med gassande sol från alla håll och kanter. Cyklade en rask runda innan det blev för varmt och doppade mig i ett grumligt hav. Grillade sparris och hönsfiléer till lunch och körde motvilligtvilligt mot stan. Motvilligt för att svårt att lämna landet och grönskan bakom mig men villigt för att underbart att köra bil - ett sällsynt nöje när jag inte har ett jobb att köra till - och för att stan myllrar av människor och återseenden. Bar upp åtta kassar med mat och datorer och landegrejor och öppnade några fönster på vid gavel. En fräknig son satt och spelade och honom matade jag med hönsben och sparris och skickade iväg på parkour. Den äldre var två huvuden längre än jag och skäggstubbig och honom plockade jag med mig på golfträningar västerut i härligt väder. 

"Alkuasento on oikein hyvä", fick jag höra. Resten behöver jag jobba lite på.... "mutta kyllä sinä pystyt siihen." 


Hem igen, drog på en ren skjorta, delegerade diskmaskinstömningen åt sextontonåringen och sprang iväg på husbolagets möte. Återvände vid tiosnåret bara för att delegera samma sak på nytt. ("Jag hann inte, för jag åt nuggettar.")
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar