fredag 14 augusti 2015

Djurparken på andra sidan bron

Det är snart en månad sedan vår resa och min skildring är olovligt sen och min bloggaktivitet patetisk. Solen värmer äntligen därute så jag omöjligen hittar inspiration att kliva in här. Och visst har det hänt att jag dröjt på stans terrasser om kvällarna, dansande som vore det min sista dag på jorden, och därmed förkortat den påföljande dagen avsevärt. Nåväl, det ska nog bli ordning på torpet här också förr eller senare. Lite oroväckande är den här lugna lunken som mitt liv har tagit. Jag bryr mig inte om någonting, jag orkar inte oroa mig och själva Eckhart Tolle skulle förvånas av min förmåga att vara i nuet. 

(Jo, jag har letat jobb, de söks alla på möjliga och omöjliga sajter som alla har sina egna formulär och sidor och det tar timmar att fylla i dem och fastän det står att 'LinkedIn profile import successful' så importeras högst ens namn och precis allt annat får man fylla i på nytt, varje gång, gång på gång, och man blir helt utmattad och får någon vecka senare till svar - om något alls - "kiitos, mutta ei kiitos". That's all i had to say about that.)

Men, tillbaka till resan. Vart vi än åker och jag frågar femtonåringen vad han vill göra så väljer han att gå till en djurpark. Inte mig emot, jag fascineras av djurparker minst lika mycket som han. Trettonåringen not so much, men vi lade ändå in Köpenhamns djurpark som nästa destination på navigatorn. Efter en hisnande färd över Öresund påföljd av diverse trilskande - eller vad är kiukuttelu på svenska? - denna gången från mor i familjen p g a smärtsamt skräp i ögat, obefintlig address på den jäkla djurparken och avsaknaden av allmänna toaletter, var vi framme på Köbenhavns Zoo

Mängden djur var imponerande, medan omgivningarna mest såg ut som att man lite glömt att bygga färdigt. Abslout charmigast var isbjörnen som simmade sin runda, dök, tog ett rutinerat avtramp från plexiglaset med baklabben, frustade upp över ytan och såg ut att njuta i fulla drag med slutna ögon innan hen igen dök ner och upprepade samma runda, gång på gång, till åskådarnas förtjusning.

Laddar upp en bildkavalkad som endel av er redan sett på Facebook. Varning - de är många. Kunde liksom inte låta bli.




















Denna norshörningsunge stod för årets brainigaste ansiktssuttryck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar