söndag 2 januari 2022

Nytt År, Nya Moves

Någonstans i mitt some-flöde stod det att åttio procent av alla nyårslöften kraschar senast i mitten av februari. Kan relatera, alltså gör jag inga. Men en januarirutin har jag sedan ett par år illbaka och det är Adrienes årliga 30-days-of -yoga-challenge. I år heter den Move och började idag. 

Ingen säger ju att man måste göra den trettio dagar i ett sträck, men det är nog min avsikt.

Värmde upp med att promenera till Drumsö för en tekopp hos Mor, varefter jag promenerade tillbaka till stan och HAM-museet för att se paret Sipiläs målningar; mycket fina. Strosade igenom de andra utställningarna också, men bortsett från Tove Jansson var det inte mycket att se.

Denna motionsspurt var mycket välkommen efter nyårsfirandet som började med att jag bjöd pojkarna på middag redan klockan fem. Detta för att tjugotvå-åringen skulle fortsätta fira med sina vänner redan vid åttasnåret. Han och hans bror drack till min fasa stora glas med Baileys med mjölk till middagen, trots att jag öppnat en hyfsad Pinot Noir. Vi stöpte också ekologiska nyårslyckor av socker. Detta efter att jag googlat var man kan köpa riktig nyårslyckor, men låtit mig informeras om att de varit förbjudna sedan 2018 på grund av sitt stora blyinnehåll. (Hemskt förbjudna kan de inte vara, då det fanns av dem till försäljning i min lokala K-butik idag.) Lyckorna fräste och bubblade vildsint när man slängde dem i vatten, och var oerhört klibbiga. 

När den äldre knallade iväg på sina festligheter med en stor ryggsäck full med alkohol (och en rulle tuppapper stulen av mig, eftersom förrådet hos hans Far där han bor under sin vistelse hade sinat) följde jag tjugoåringen till spårvagnen och gick själv ett varv runt stan. Blev därefter bjuden på kaffe och sambuca hos syster i andra ändan av huset. Traskade dit vid tiosnåret och var hemma närmare fyra. Så kan det gå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar