söndag 10 mars 2019

Minisemestern

Veckan gick i Warsawa, där jag först var på arbetsresa inklusive fabriksbesök och middagar och möten och workshops och sedan tog en långhelg för mig själv. Fann visserligen mig själv skickande e-post ännu på fredag förmiddag tills min chef upprört chattade mig och påminde mig om att jag var ledig. Ja visst ja. 

Vandrade ut på stan. Mest vandrat och vandrat, knäppt bilder här och där, åkt lite spårvagn, druckit kaffe och vin och ätit, väldigt gott faktiskt. Konceptet modern europeisk restaurang funkade bäst. Till skillnad från t ex i Prag fick jag ett vänligt bemötande överallt; visserligen blev jag placerad vid bardisken på krogen Kieliszkinahozej, men sånt händer ju i hemlandet också om man kliver in utan bokning på en fredag. 


Därifrån gick jag på jazzkonsert (Marek Napiórkowski Trio feat. Luis Ribeiro) på den lilla klubben 12on14. Mycket angenämt och i synnerhet underhållande att se en del av publiken i sån extas att man trodde de rökt på; jag kan nog hamna i motsvarande tillstånd - av soul eller blues kanske? - men ren jazz är inte helt min grej även om det var imponerande.


Gamla stan var väldigt fin såklart; nybyggd på 50-talet efter totalförstörelse under kriget. Skäms att medge att jag inte besökte ett enda historiskt museum under min vistelse; var inte kapabel eller villig att ta in någon information efter arbetsdagarna (eller ska vi säga arbetsveckorna, - månaderna, som gått...).




Många andra delar av stan är jättefina, men fastnade inte på bild. Så jäkligt stort och arkitektoniskt att Helsingfors kändes som en lilleputtstad när jag kom hem. Nå, mindre charmiga delar har stan ju också; till exempel var jag inte imponerad av området kring hotellet för arbetsresan.



Lyckligtvis bytte jag torsdag kväll till hotell Indigo precis invid "huvudgatan" Novy Swiat. Suberbt läge och hotell precis i min smak. På denna resa var jag dessutom så trött att jag på eftermiddagarna måste krypa ner under täcket för dagssömn och Netflix. Riktig semester, alltså, om än bara två dagar.



Lördagen spenderade jag bland annat i Lazienkiparken och den var minsann inte heller liten! 








Finfint. Massor finns kvar att se och göra i stan om jag någon gång åker tillbaka.....