söndag 15 september 2019

Tur i oturen...

... att jag blev förkyld alltså. Annars hade jag knappast städat och omorganiserat mitt arbetsrum, sovrumsbyrån, tamburbyrån, skafferiet, badrumslådorna och -skåpen eller mitt klädskåp heller för den delen. Helt fantastisk känsla att ha blivit av med flera sopsäckar med gammalt stuff.




Hade också tillräckligt med närvaro för att tillreda två riktiga måltider åt mig och sjuttonåringen. En Melanzane alla Parmigiana - alltså en auberginelasagna med tomat, mozzarella och parmesan -  som jag åt i Paris till lunch och blev fast besluten av pröva när jag kom hem. Och idag en pasta med höna, spenat, feta och tomat. Slog mig att jag inte alls hatar att laga mat som jag trodde. Jag hatar allt det där stöket omkring det. Först och främst att gå till matbutiken och sedan alla kastruller som  ska diskas, oljedroppande tillredningsskeden, klibbiga bakplåtspapper, tomatsåsstritt och fasligt rådd och ståhej och matos i köket i två dagar efteråt. (Okej en del av detta beror på mitt temperament och så borde jag kanske ha tänkt på effekt i stället för kravet på mattsvart färg vid val av spisfläkt, men stoooor skillnad som vi sa när vi var små, eftersom jag ändå alltid har den på minsta effekt för jag hamnar på dårsjukhus eller tar livet av någon om jag måste lyssna på fläktljud på full speed.) Dessutom går det i medeltal åtta minuter till ätandet av vilken rätt jag än tillreder åt oss, och då känns det fanimej absurt att spendera en timme på för- och efterberedelser. 



Men att planera maten och laga den, DET har jag inget emot. 

Min snuva börjar vara förbi och inte klarade jag helt och hållet av att stanna hemma inte. Igår förde jag några tavlor på inramning och så hoppade jag på en Lime-sparkbrädsscooter och åkte ner till Moko på brunch genom ösregn, vilket kanske inte var så fiffigt med tanke på min mådd, men. Idag knallade jag till Granit efter klädhängare och pennburkar för att få ordning på torpet, vilket jag alltså fick. 



Avkopplingen utöver detta har främst bestått i 11 + 9 timmars nattsömn samt ett par avsnitt av Casa de Papel på Netflix.

Over and out med dessa rafflande nyheter.