söndag 9 april 2017

Cocktailen

"WTF, are you depressed?", frågade femtonåringen en morgon när han fick syn på min vitamincocktail. 


Cocktailen kunde man eventuellt skära ner på en del - D, zink, magnesium, Omega3, mjölksyra, antihistamin...ja och så Berocca såklart som jag vägrar ge upp, för enligt reklamen är man genomskinlig hela dagen utan, och den risken vill jag inte ta -  men deprimerad är jag inte, nej tvärtom. Allt oftare händer det att jag vaknar upp och nästan skäms över hur nöjd jag är med livet. Visst är jag stundvis frustrerad eller arg eller orolig över en del saker och känner mig otillräcklig eller oviss och nog finns det saker jag längtar efter eller ser fram emot, men jag saknar ingenting, om ni förstår hur jag menar. Kanske det är så här i medelåldern, för alla, en känsla av lugn och att ha landat på rätt plats i sig själv. Eller också äntligen resultatet av år av letande efter just de grundläggande pusselbitar jag behöver här i livet. Hursomhelst, kan inte sluta förvånas över denna känsla när jag tänker tillbaka på år av ihållande raslöshet, frustration, missnöje, ångest, stress och kanske också en förväntan att någon annan skulle komma in och ändra på ogynnsamma förhållanden eller vara den där saknade pusselbiten. Tills jag, klichéartat nog, hittade den i mig själv.

Nog om detta.

Spenderar helg med femtonåringen och igår var vi av och an på Galna Dagarna, igen. Han rymde hemåt rätt så snabbt medan jag strosade runt i lugn och ro, utan ytterkläder eller brådska. Någonstans mellan varven serverade jag luddag ( - måltid som infaller mellan lunch och middag såklart - ) åt båda sönerna eftersom den äldre dök upp hos mig för att rafsa åt sig lämpliga kläder inför kvällens festande. Jag själv hoppade på tian och gick och såg utställningen Come to Finland som visar upp närapå ett sekel av finländska reseaffischer. En fröjd för ögat och härlig inspiration.






Kunde inte låta bli att köpa några planscher. Det blev champagnedamen från 1939 och bilden av Salutorget, som är från 2015. Ingen aning om var jag ska hänga dem.

Avslutade dagen med att ordna papper och städa klädskåp medan femtonåringen läste på prov. Hamnade i ett städ-flow-tillstånd så till den grad att jag missade sista avsnittet av Bonusfamiljen. Får ta det idag i stället.

Med dessa rafflande nyheter säger jag over and out.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar