söndag 21 april 2019

Påsksöndag

Måste väl plita en rad eller två eftersom jag nu släpade med mej datorn ända hit. 

Notes from a trip:
- har sovit 9-10 timmar per natt och min dygnsrytm är helt ur led
- skäms av att inte ha deltagit i en enda historisk runda i en stad full av historia, men idag var första dagen jag kände mej kapabel att ta in någon form av information förutom matsedel och när jag vaknade till denna insikt var det försent; imorgon reser jag hem
- visar sig att huset jag bor i tillhör eller har tillhört en lokal konstnär - Ivo Grbic - och det totalförstördes under kriget i början av nittiotalet, liksom mycket annat av stan. Konstnären som måste vara närmare nittio lär fortfarande, eller igen, bo i övre våningen och hans konst finns till påseende i gatunivå
- har ätit obeskrivligt goda skaldjursrätter och druckit mestadels rosé
- min största motgång på resan var när jag av misstag slagit av vattenvärmaren på natten och måste ta en kalldusch på morgonen; må tilläggas att detta knappast är tvättäkta Airbnb utan mera som ett boutiquehotell med två rum och jag kunde inte vara med nöjd med läget och valet
- härlig fotogenisk och hemtrevlig stad med skrymslen och vrår och trappor och lutande terrasser med filtar och värmelampor