måndag 10 september 2018

Natural selection

Begav mig ut på stan med sextonåringen för att få hans hår klippt och skaffa en femton meter lång ethernetkabel för hans spelande som laggar för mycket med wifin. (Har läst "Föräldrar och ESport" och beslutat slash uppmanats förhålla mig positivt till hans hobby.)

På vägen började det dugga och jag undrade om han äger en jacka. Nej, den är för liten - inget under, då han vuxit tio centimeter sen senaste säsong.

"Borde vi köpa en jacka medsamma?" undrade jag. "För snart blir det kallare och då..."
"...dör jag?"
kontrade han. "So what? Natural selection, ju. Det är därför världen är så retarded, för att typer som jag överlever vintern."

***

Nittonåringen stortrivs med dagisjobbet men sa att han behöver lugn och ro när han kommer hem från arbetet. No shit Sherlock! säger den som under åratal överösts med krav, överkörda telefoner, kraschade bilar, blanketter att fylla i, ethernetkablar att köpa, långhåriga vrålhungriga urvuxna drasuter (som gör kväljreflexer vid matbordet),  högar av skitigt byke, Skype-gastande och fan och hans mormor i slutändan av arbetsdagen.

Förra veckan hade dagisbarnen på Albert berättat om sin tidigare assistent som hette Bacon. När nittonåringen idag infann sig på Cygnaeus berättade också förskolebarnen om denne ökände Bacon. 

Efter lite detektivarbete visade det sig att det handlade om nittonåringens goda vän Veikko som jobbat där året innan.

***

P. S. Vi trotsade darwinismen och köpte en ny jacka.