söndag 12 augusti 2018

Soloresenären på vift

På torsdag kväll bokade jag ex tempore en utfärd till ön Gramvousa och Balos Beach Lagoon. Start från Hania åtta på morgonen och bussfärd till Kissamos där vi klev på en större farkost som tog oss ut till ön. Nu hade jag ju inte tittat på väderprognosen innan avfärd men när jag gjorde det visade den åska och regn. Dessa oväder syntes inte till men nog en rätt kraftig nordlig vind. Det var en rätt så skumpig båtfärd ut - som synes på grannbåten jag tog bild av; den var visserligen betydligt mindre än vår - men lyckligtvis hade vi medvind på hemvägen. Skönt att vara ute till havs trots allt, även om det kändes lite tveksamt när det var som värst och vågorna sköljde in över fören. Jag satt på övre däck där vi fick bara en liten dusch över oss.










På Gramvousa klättrade jag upp till fortet och ner igen varefter det blev dopp och vada i Balos lagunen innan hemfärden.

På lördag tog jag mitt pick och pack och släpade det till Hanias busstation där jag köpte en biljett till Rethymnon. Eftersom vi är i Grekland hann bussen byta två gånger innan vi kom ombord men allt gick mycket smidigt och jag var framme på mitt nästa hotell innan klockan två på eftermiddagen. Här bor jag mellan beachen och gamla stan, några hundra meter till vardera, och har en eftermiddagssolig balkong mot en livlig gata. Igår vandrade jag i gamla stan och åt väl slutligen min middag vid halv elva snåret. Enorma folkmassor och gemytlig stämning; som i Hania men i mindre skala.








Idag blåste det liksom igår så hårt från norr att man inte rekommenderas simma i havet. Jag hyrde en cykel runt hörnet och trampade iväg österut i jakt på lugnare vatten. Råkade på en Beach Club där man visserligen inte fick simma i havet men i alla fall vada i det och sedan doppa sig i poolen. Mycket lyckat koncept, men oj vad jag längtar efter att komma i saltvatten. Kolla färgerna i havet!

Endel vågade sig nog ut idag också, men det såg vådligt ut och jag beslöt att jag är för gammal för att dyka genom vågor, ensam åtminstone. Plus skulle aldrig hitta tillbaka till min solstol utan glasögon. Man får acceptera realiteterna.






Min Far läste om mina eskapader under den första resdagen och sa att det påminde om mitt livs första semester i tjugonåntingårsåldern då jag under dag ett hade utfört allt jag planerat för hela semestern. Well, känner ju mig själv och vet hur jag fungerar så har planerat den här resan så att jag först kan fnatta omkring som en galning och sedan de sista dagarna ligga platt på en solstol med en bok. 

Verkar osannolikt, men you just watch me. Och faktiskt låg jag ju i en solstol halva dagen idag. Getting there! Märkväl, hade ej heller planerat en enda sak på förhand - hotellen och flygen var jag ju tvungen att boka men annars inte tillstymmelsen till plan; inte en endaste utfärd, bussresa eller annat fanns på agendan; jag tar dagarna som de kommer. 

Ensamresenärens lyx, kunna stanna vid en utfärdsbyrå och boka utan att fråga någon annan vad den vill eller tänker. Eller släpa bagaget till busstationen och kolla hur jag kommer vidare; ta lunch eller kaffe i väntan på det att, allt i egen takt.

Mitt eget hotell har förresten en liten pool på taket; den doppade jag mig nog i igår eftermiddag när jag kom från stan.