söndag 24 juni 2018

Att styra kosan mot lugnare vatten.

Min dator startade äntligen på femte försöket. Få se om jag hinner skriva något innan den kraschar. Sjunger sedan länge på sista versen, som så mycket annat här i lifvet.

Ganska trött på Windows nu.

Också ganska trött på fladdermössen som bor i min bastu och av vilka en dök upp i tvättrummet igår ( - inget nytt där inte, hände några gånger också förra sommaren och det tog jag med ro - eller nåja, men) och en annan inne i bastun. Bror och Svägerska var på bastubesök och Svägerskan beslöt mycket plötsligt att hon badat färdigt medan Bror fick ut båda två med håven, men låt oss säga att bastubadandet kanske tappade litet av sin charm efter dessa incidenter.



Detta var nog droppen; något måste göras. Vill ju helst inte spendera resten av sommarens bastubad på helspänn med håven i högsta hugg. 

Ganska trött på fladdermöss nu.

"Det finns inga fladdermöss i stan", sa sextonåringen näsvist när jag klagade idag vid lunchen. 

Touché.

Jag kapitulerade och packade ihop och diskade undan och söndrade det n:te glaset under helgen.
"Vad fan gööör du?" ropade sextonåringen när han hörde glasklirret. "IGEN? Hur klumpig är du riktigt?"
"Jag har pms",
urskuldade jag mig. "Jag är alltid klumpig när jag har pms."
"Men du kan ju inte ha pms ALLA dagar?"

Touché.

Vi styrde kosan mot lugnare vatten.

I stan fann vi dock en hemkommen VM-resenär som inrett mitt vardagsrum till en fotbollslya. 



Försökte förhålla mig positivt, slog mig ner med honom på soffan och öppnade till diskussion:
"Vad är det där för en fjant?"
"Det är Finlands landslagstränare." 

På så vis. I tippningen hans far ordnat ligger jag sist. (Till mitt försvar bör sägas att jag anslöt mig när redan fem matcher var spelade. Vilket jag inte heller visste, så jag tippade fel på dem också. Inte varit helt närvarande.)

Ganska trött på fotbolls-VM nu.