måndag 15 januari 2018

Argt om singellivet (K-18)

Sitter och tittar på Efter Nio. Sjukt arg! 

(Familjemedlemmar kan låta bli att läsa p g a too much sensitive information.)

Heli Vaaranen - jag har inte tidigare heller imponerats av hennes uttalanden - sitter som bäst och säger att det är mera hälsosamt att vara i ett parförhållande än att vara ensam. Så långt kan jag kanske hålla med, lyssnar och nickar och väntar på att hon ska prata om  närhet och beröring; livslyckovillkor som är svåra eller åtminstone utmanande att uppfylla när man lever ensam och ibland känns det helt enkelt outhärdligt med den fysiska avskildheten. 

Men nej - visar sig att  det var inte är alls detta Vaaranen är ute efter, utan vad hon säger är att i parförhållandet äter man mer hälsosamt, dricker mindre, rör sig mera och är mera utomhus.

På RIKTIGT?

Gud sånt skitprat! I parförhållandet (- detta är baserat på min subjektiva empiri -) sitter folk och bälgar i sig vin till småtimmarna, äter kilovis med pasta och chips och godis och biffar och har en miljon kompromisser och måsten som gnagar på välmåendet, mycket begränsat med tid att röra på sig, ta "egentid" eller förverkliga sig själv eller sina behov (av avskildhet, lugn, kreativitet, you name it) som är viktiga (för många) som motvikt till tvåsamheten. 

För att inte tala om att den fysiska närheten - och den påföljande psykiska samhörigheten, jo, jag tror precis på denna tågordning -  som jag själv skulle klassa som orsak nummer ett att vara i ett parförhållande lyser med sin TOTALA frånvaro i otaliga äktenskap och parrelationer.

Surt sa räven? 

Kanske det, men trots att jag är avundsjuk på balanserade, kärleksfulla parförhållanden inkluderande sex och närhet och gemensamma planer så har jag aldrig förverkligat min kreativa sida eller varit i bättre fysiskt skick eller ätit mer hälsosamt än som singel (- och kan peka ut flertalet andra exempel på detta i min närhet -) och skulle not in a million years byta ut detta mot ett parförhållande utan sex och närhet, inte ens om jag i detta förhållande varje dag fick äta inréfilebiffar och ugnspotatis och sjukt gott rödvin.

UGH! Over and out. 

PS Och vadå klassa alla ensamboende som singlar? Jag bor inte ensam, men är ändå singel, och vet otaliga människor som bor ensamma men INTE är singel. Boendeformen har ju ingenting att göra med parförhållandet; det är 2018 för helvete!