söndag 13 december 2020

Fudge-vägkosten och granen som skämdes

Dagens inspirational quote: "Du borde skriva för att du älskar formerna hos berättelser och meningar och att skapa ord på en sida. (Annie Proulx)".

Inspirationen tryter, men ack den som ger sig. 

Idag har jag kommit ifatt med yogan; en halvtimmes session på morgonen och en till på kvällen. Däremellan har jag hunnit med följande:

Plockade upp tjuogoettåringen på hans Fars adress där han firat Lucia eller dylikt med ett gäng vänner och lämnat lägenheten i en salig röra. Jag var min vana trogen på plats för tidigt och fick därmed hjälpa honom att städa upp det allra värsta men sedan fick vi skynda iväg till Uleåborgståget han skulle hinna med. Framme ska han möta upp med sin Far och lillebror som närvarat vid isjakstävling, varifrån de ska köra upp till Yllässtuga för ett obestämt antal dagar.

Med tjugoettåringen skickade jag tre askar fudge och knapriga godisbitar som jag lagade igår. Endast en av askarna var tänkt som vägkost; ska bli intressant att höra hur det gick. Tågresan är kring sex timmar lång.

2016 gick det såhär: 

https://mariaehrnrooth.blogspot.com/2016/12/hos-oss.html

Och 2018 så här:

http://mariaehrnrooth.blogspot.com/2018/01/lassemajas-detektivbyra-fudgemysteriet.html

Tog sedan en sväng via postkontoret på Centralgatan för att plocka upp handtagskulan (kahvakuula) som jag av någon outgrundlig anledning beställt hem åt mig. Jag sprang dit från min felparkerade bil för att inte få böter, men var tvungen att hasa tillbaka då den vägde sexton kilo. Inga böter. Nästa anhalt Verkkokauppa där jag beställde en ny tvättmaskin till Drumsölägenheten efter att ha konstaterat att den förra jag beställde från Gigantti hade fel mått. Jag ringde Gigantti för tio dagar sedan för att ordna utbyte och de lovade återkomma men det gjorde de aldrig, varför jag tvangs infinna mig fysiskt på Gigantti igår bara för att konstatera att de inget lämpligt hade att erbjuda i stället i tid. Så nu har jag ordnat avhämtning av fellevererade varor samt levarans av ny vara och allt detta såklart på olika dagar vid olika tidpunkter, dels under arbetstid, så logistiken kommer att skita sig rejält men eftersom jag yogat så mycket är jag så zen att jag räknar med att allt löser sig.

Körde via Drumsö och installerade nyinköpt mikro samt avlämnade en hatthylla jag hoppas att någon snäll remppagubbe ska hänga upp eftersom jag skrev en snäll lapp prydd med en smiley. Vidare till köpcentret Ainoa där jag åt en bit paj och planlöst irrade omkring med tanke på julklappar. Fick plötsligt en obehaglig känsla av att jag inte blåst ut ljusen i min adventsljusstake. Insåg att det var flera timmar sedan jag lämnade hemmet och att jag skadan redan skulle ha varit skedd om så var fallet, men hade ingen ro att shoppa klappar så körde hem för att konstatera att ljusen var utblåsta, såklart. Puuuust. Hoppade i bilen igen för att hämta två paket som infunnit sig på Kaserngatans post. Fick sedan en ingivelse och körde några kvarter för att hitta en julgranförsäljare, men ingen sådan syntes till. Styrde kosan österut och landade i Plantagen någonstans i förorterna där jag köpte en liten gran för fjorton euro. Första gången någonsin jag köpt en gran och inte plockat* den själv i skogen! Nu står den i ett ämbar och skäms ett dygn, på försäljarens inrådan.

Glad Lucia! Hur kan weekenden redan vara förbi? Får man dricka vinglögg på en söndag? (Retorisk fråga, klart man får.)




* Barnens Far brukade kalla våra julgranshämtingstillfällen för julgransplockning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar