söndag 3 februari 2019

Goljat

Igår kväll tog vi metron västerut till den feta ödlan för att fira systersonens artonårsdag. Mycket gott, mycket och trevligt. Vi blev serverade av något vi trodde var en isländsk viking men visade sig vara en rödblond australiensare. 

När jag senare refererade till kyparen som en rödhårig albino blev nittonåringen förnärmad och sa att så kan jag ju inte benämna honom. Att det är helt okej att kalla folk för vad de verkligen är, men att kalla honom albino var att ta i. Som exempel på vad som är okej nämnde nittonåringen undersergeantens ord tidigare i veckan:
"Seuratkaa nyt suuntamiestänne; tuota ylikasvanutta Goljattia tuossa edessä!"

💔

Goljat samlade sitt pick och pack ikväll och körde tillbaka ut mot dessa förödmjukelser.

Själv vaknade jag igår okristligt tidigt (läs: åtta) och hann på ex tempore pilates klockan tio varefter sväng till stan  på fördelsedagsuppköp och smoothie. Idag eftermiddag lyckades jag trots vädret tvinga mig på en promenad till Drumsö på uppdrag av Mor och blev dränkt som en katt. 


Tog skakande av kallsla metron hem igen efter att - återigen - ha närt med mig en grön smoothie i Lauttis. På vägen hem köpte jag en batteriluftare i Clas Ohlson för att få värme till sjuttonåringens rum, men fick bara en vattenstråle i fejan. Kall, lyckligtvis, liksom batteriet. 

Kvällen har jag använt till jobb, vilket knappast var sunt men nog så nödvändigt för sinnesron och nattsömnen.