torsdag 9 augusti 2018

Kalispera!

Svårt att föreställa sig att jag kom hit (Hania, Kreta) först igår kväll. Känns som en evighet och samtidigt är jag rädd att tiden ska rinna iväg. Några iakttagelser efter det första dygnet som innehållit cykeltur, lunching, wining, dining, reading, swimming and shopping:

En sån tur att jag inte bokade hotell ute i periferin som jag först tänkt pga sjukt fina vuxenhotell med stora pooler. Cyklade till Agii Apostolii idag och inget fel på det; strand och hav, härligt på dagen, men vad hade jag gjort där resten av tiden?

Nu bor jag i Hanias venetianska hamn på hotell Porto Veneziano och visserligen har mitt rum inte utsikt mot havet för jag var så "sent" ute - två månader innan avresa var redan 80% av boendet på Kreta bokat, hur jäkla välplanerad ska man vara egentligen? - men här sover jag gott och har livet utanför dörren, vad mer kan man begära som ensamresenär? Flyttar vidare på lördag så mitt enda krav för den här etappens boende var centralt läge och fräschör. Got it. Här finns restauranger, barer, utemusikanter, lånecyklar, caféer och gränder och folkmassor precis runt hörnet så det förslår.

Vad man glömmer med Grekland är att allt som inte är "gamla stan" eller nybyggt turistområde ser för asigt ut (till skillnad från Spanien där mestadels alla omgivningar är snygga och propra och städiga). Min cykeltur idag gick fem kilometer ut ur stan till Agii Apostolii och sen tillbaka till Hania via Nea Chora där jag åt lunch vid rutiga borddukar. På vägen såg jag de mest uffiga ställen och förorter som mest påminde om avstjälpningspatser samt ett större antal för länge sedan överkörda pälsdjur (- katter? svårt att säga? - ) som var som tillplattade modelleraklumpar med några tofsar i. 

Men annars, charmen i allt det här grekiska? Det finska order "välitön" kommer jag först att tänka på, och då ändå inte påträngande utan bara trevligt. Hur man ska klara att trappa ner på sommarens alkoholintag här är dock ett mysterium eftersom vinglasen fylls till brädden, en halv liter vin är typ billigare än vatten och varje måltid avrundas med en liten karaff Raki.

Och: Jag kunde leva på tomater resten av livet om de alltid smakade som tomaterna här!

Datorn kom med som ni märker. Hade känts som att resa utan underkläder att lämna den hemma. Vilket i och för sig är ganska nära sanningen för en större del av mina underkläder blev i en byrålåda på herrgården. Nåväl, blir mest bikini här i alla fall.

Och har förstås en miljon fotografier med min nya kamera men tycks omöjligt att ladda upp dem med hotellets wifi så det får bli till en annan gång.