fredag 1 januari 2021

Att ha slängt ut Råttan

Inatt hade jag vansinniga drömmar. De första -  i början av natten - går jag inte in på, de var för personliga och innehöll en del våld och ohemult beteende. Men närmare morgonkvisten drömde jag att en mus rumsterade i mitt arbetsrum, som av någon anledning var fullt med kläder och bråte. Musen fnattade omkring så att kläder och prylar yrde. 

"Var i helvete ÄR du?" ropade jag till sist och till min stora förvåning kom musen fram. Hen visade sig vara en råtta, stor som en kanin, och med en stympad svans. Hen verkade samarbetsvillig så jag tog hen under armen och låtsades att vi skulle chilla tillsammans fastän jag hade enorma obehag. Framme vid ytterdörren tvekade jag en stund, eftersom två enorma hundar stod utanför och skällde. Övervägde ett ögonblick men öppnade sedan dörren och slängde ut råttan och stängde blixtsnabbt igen. Hundarna hölls utanför men in rumlade tjugoettåringen och hans vänner. Jag lovade fixa dem något att äta precis innan väckarklockan ringde.

Det absurda med den här drömmen är att när jag idag googlade kinesiska horoskop visade det sig att 2020 var Råttans År. Som jag då bokstavligen slängt ut under nyårsnatten. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar