torsdag 15 november 2018

Åren

Fyllde fyrtiosju år på måndag, Mor var på middag och Finnkino lovade mig gratis popcorn med nästa biobiljett. Nittonåringen undrade om sjuttonåringen köpt mej en massa presenter. Sjuttonåringen frågade då vad jag vill ha och jag sa att gärna en julkalender eller en blomma. Det blev för svårt, men det är tanken som räknas. Syster tittade in på tisdag och vi fick sushi och en pratstund. Onsdag morgon klev Sergej in trots min feedback. Städade dock klanderfritt och hade duschat och kammat håret och var indränkt i någon ny parfym och hemkomsten var inte så traumatisk som senast. Dock tror jag att han stulit två tuppappersrullar, men med tanke på att jag ikväll först glömde matkassarna i bilen och senare hittade tandkrämstuberna i kylskåpet så kanske jag inbillar mig. Har ännu inte bestämt hur jag ska närma mig städfirman och fråga om min feedback om att jag vill byta städare har gått upp i rök. (Fast de hade ju tydligen gett Sergej några goda råd, eller också var det ett sammanträffande.)

Mina år har lagt sig på ryggen i stället för nacken och jag sökte upp en ortoped imorse då jag började tycka att domningar och elstötar i benet kanske inte borde höra till vardagen. Han sa att mina stötdämpare är finito för att jag är gammal som gatan - no shit, Sherlock - och gav mig några minimala rörelseläxor som jag ska utföra morgon och kväll i sex till åtta veckor för att smörja gångjärnen.  Dessutom tyckte han att jag ska ståsitta på en barstol på jobbet. Tvivlar på att jag har en felfri rygg i julklapp och sitter ju hellre på barstol med ett glas vin, men tji den som ger sig och det ena utesluter ju inte det andra, som Styvfar skulle säga.