måndag 12 februari 2018

Flykten

Bloggaren flydde i fredags tristessen och vardagen med hjälp av en Stockholmskryssning med de röda färjorna. På vägen dit fick jag vid middagen sällskap av en femton år äldre osteopat som deklamerade dikter och bjöd mig på espresso och upplyste mig om att båten var full av guldgrävare från norr. Vi konverserade någon timme över några glas rödvin och sedan tackade jag för sällskapet och drog mig tillbaka till min hytt vid elvasnåret.



Med fyrtiosex år av prestationsångest bakom mig - oavsett semester eller inte - försöker jag numera att inte planera in en massa målsättningar på mina resor. Följaktligen var mitt enda "måste" denna weekend Fotografiska och det är ju inte ett måste i sig utan alltid en fröjd för öga och själ. Nå, Nick Veasy var det inte men Zanale Muholi tyckte jag om och Chen Man var helt fantastisk.
  








Efter cappuccino på caféet släpade jag mig och min kappsäck till Scandic Malmen där jag fick ett gemytligt och fräscht litet rum. Hade beslutat att det är helt okej om jag spenderar hela helgen på Södermalm, och så blev det. Strosade i SoFo kvarteren under lördagen och åt lunch på livade Nytorget 6. Till kvällen fick jag bord på Bistroteket trots att kyparen inte verkade förtjust över att jag var ensam. Det struntade jag i. Lyckligtvis bokade jag på förhand, för restaurangen var fullsatt och jag åt vansinnigt god beef tartar och röding.





Det var råkallt hela helgen, grått och småslaskigt, så min kamera kom med helt i onödan och jag hade ingen lust att ta mig ner till stranden eller bese parker eller annat jag funderat på. På söndagen blev det några gallerier på Hornsgatan, lite bokshopping i Söderbokhandeln, läsning på olika caféer samt risotto på en italiensk krog på Götgatan. 


Släpade sedan mig och mitt bagage till båten - Viking Gabriella som fått ett fint ansiktslyft - där mitt boende överraskande nog uppgraderats till en lyxhytt med gratis öl och skumppa. Dem drack jag dock inte utan gick och badade bastu där jag tvangs lyssna på två feta tanters ytterst privata diskussion om livet.  Middag åt jag på fiskrestaurangen och vaknade hungrig i min hytt klockan två, så kan det gå.



Här hemma har livet sin gilla gång och mina söner dök upp under kvällens lopp men försvann igen, på parkour respektive bio och ABI-halar-pyssel. Artonåringen har skrivit textkompetens i modersmålet idag. "Intressanta och inte så svåra uppgifter", chattade han efteråt, och redogjorde vid middagsbordet för innehållet i detalj. 

Och jag? Jag planerar redan nästa resa.