tisdag 14 november 2017

Inatt jag drömde något som jag aldrig drömt förut*

Inatt drömde jag inte bilder, utan i text, i tredje person. Som att läsa en bok. Jag har inget minne av något visuellt, och det var så märkligt att jag minns att jag ännu inne i drömmen tänkte att jag borde vakna och stiga upp och skriva ner alltihop, men det gjorde jag ju inte. Jag vaknade sent omsider av att jag torrhostade så jag steg upp och drack ett glas vatten, tog en halstablett och somnade om. 

Imorse kom jag ihåg en endaste mening ur drömmen, som under det att den pågick kändes väldigt lång.

"Hon hann aldrig ens märka, att kärleken redan tagit slut."

Kanske drömmer jag så här för att jag läst Kjell Westös Den svavelgula himlen om kvällarna innan jag somnat. Det är en bok som jag inte vill att ska ta slut och som dessutom får mig att vilja skriva en själv. En del böcker bara är sådana. 

***

Vet ni vad man blir lycklig av? 

Av att få svaret "jo" (helt utan tvekan) av sin sextonåring när man frågar 1) om parkouren varit rolig och 2) om finska undervisningen känns bra. Och av att han när man frågar vad som varit det roligaste med dagen inte med mörk uppsyn svarar "att komma hem" utan säger: "Hmmm, låt mej fundera. Det var nog när vi gjorde nåt slags kretslopp och det blev kortslutning och började ryka."

Man blir också lycklig av att det ser ut så här när man kör upp ur garaget från matbutiken i Sandviken. Typ tiden-stannar-lycklig.



***
Om jag fick önska mig något idag? Det skulle vara två timmar till i dygnet och de skulle få infalla efter klockan elva på kvällen, när jag precis börjar bli inspirerad men vet att jag borde gå och lägga mig.

Jag skulle skriva och läsa och rita och ordna papper och städa garderoben och elda brasa och dricka glögg medan det är knäpptyst och kolmörkt. Så skulle jag liksom kunna gå och lägga mig klockan ett och stiga upp klockan sju och ändå ha sovit åtta timmar. Tänk er det, ni.

***

*Cornelis Vreeswijk sjöng:

I natt jag drömde något som jag aldrig drömt förut
Jag drömde det var fred på jord, och alla krig var slut

Jag drömde om en jätte sal där stadsmän satt i rad
Så skrev de på ett konvolut och reste sig och sa

"Det finns inga soldater mer, det finns inga gevär
Och ingen känner längre till, det ordet militär"

På gatorna gick folk omkring och drog från krog till krog
Och alla drack varandra till, och dansade och log