söndag 28 april 2019

Arbetslägret

Släpade med mig sjuttonåringen till stugan i fredags. Han måtte ha drabbats av "luftombytet" som mina föräldrar alltid pratade om att man blir så sömnig av - han somnade klockan sju på kvällen och sov till lunchdags på lördag. Önskar att jag drabbats av samma luftombyte, men nej, jag vaknade klockans sju på lördag morgon och roade mig med ett avsnitt av Bonusfamiljen innan jag steg upp och krattade min gård. 

Jag måtte ha tittat på fel väderleksprognos för trodde det skulle bli tolv grader och inte tjugo.... Hade inget kortärmat med mig så fick gräva fram vad jag hittade i skåpen.


Ser ut som en blek och halvt ihjälskrämd koncentrationslägerfånge liksom min nittonåring sa när han tittade in tillsammans med sin kusin på eftermiddagen. Jo, trots semestern över påsken så var jag lite medtagen ännu i lördags; galen arbetsvecka - om än kort - och hormonstormar på det. Kanske blir det balans så småningom; har äntligen idag avslutat mitt ritprojekt och tidigare i veckan avsagt mig en styrelseplats, så snart kanske det blir tid för att chilla (vilket jag är så lysande bra på, borde kanske skriva en handbok?) 

Lördag kväll blev det bastu och mat och en del vin hos Mor och sjuttonåringen fick hjälpa att hänga upp fågelholkar i samråd med Styvfar. 




Idag tvang jag honom (sjuttonåringen, inte Styvfar) dessutom att dra kvistar - trauma från barndomen som jag nu överför till nästa generation. Så gott som halva min tomt är täckt med sly som skogshuggaren var och slog vid årsskiftet. Det var nog oerhört tillfredsställande sysselsättning men jag har väl en ny skog med sly innan jag hinner ens halvvägs genom denna urack. Borde kanske ordna kvistdragartalko med skumppa?



På tal om koncentrationsläger så kan jag rekommendera denna grymma bok om Mengeles Zoo - tvillingexperimentet i Auswitch - som jag läste under min resa. Hrrr.