torsdag 3 augusti 2017

Semester i stan

När jag på söndag berättade åt femtonåringen att vi åker till stan på måndag sken han upp som en sol och jag trodde faktiskt han skulle sätta väckarklockan och ringa och stå och vänta vid bilen vid soluppgången. Det gjorde han ändå inte, utan jag fick väcka honom vid tolvsnåret. 

Jag beslöt bocka av en sak från min mentala bucketlist och tog båten ut till Lonna och Skanslandet på tisdag.



På Lonnas uteservering åt jag deras delikata röding med ett glas vittvin. 



På Skanslandet promenerade jag Alexandersrutten som bland annat gick gick förbi Gustavvsvärdssundet. En fin dag att vara till havs.





Igår några till kryss på bucketlistan. Jag badade först bastu med väninna på Löyly. Sedan försökte vi oss på ett bord på Baskeri&Basso, men det var fullsatt. Lyckligtvis hade de en vinbar i nedre våningen som också serverade läckra små tapasportioner, så vi åt några sådana per man medan vi hällde i oss kopiösa mängder rosevin. Mycket trevligt ställe, värt ett återbesök. Men den riktiga restaurangen måste man tydligen boka i mycket god tid.

 
Hoppade sedan i en taxi som tog oss till Mummotunneli där vi dansade och minglade i obestämt antal timmar innan förnuftet tog vid och vi gick hem.

"Hur kan du få darra så lätt?" frågade min sjuttonåring idag när jag inte alls var en lika bra version av mig själv som igår kväll.
"Vadå lätt!" sa jag sårat. "Jag jobbade verkligen hårt för den."

Senare idag promenerade jag med min femtonåring till barberaren och en stärkande sushimåltid. Han var närapå pratsam efter några dagar framför datorn och vi hade en trevlig stund tillsammans. Sjuttonåringen å sin sida har åkt av och an mellan hemmet och Brändö i flera dagar för olika former av umgänge. 

Passade häromdagen även på att köpa en hög med böcker. Började underifrån med Anna-Leena Härkönens roman om hur hon försöker hitta en vän som kan hjälpa henne att ta livet av sig. Nästa blir säkert Alex Schulmans berättelse om hans mamma.