måndag 21 november 2016

on y va!

Hur en kväll ser ut när båda sönerna är hemma?

Jag kommer hem vi matbutiken, placerar femtonåringen på en stol med sin bok i samhällslära och knallar iväg till gymet. "Kom ihåg din parkour klockan sju", säger jag. Hemma igen aderton femtio och femtonåringen har inte rört en fena. Jag lyckas på någon vänster få iväg honom fast han käbblar emot. Medan han är borta lagar jag mat och hjälper på ett hörn sjuttonåringen som skriver textanalys av en norsk novell. Senare lägger han sig på MIN soffa ( - jag läste nyligen en artikel om att mammor absolut behöver ligga på soffan en kvart när de kommer från jobbet - gee, how funny! - ) och läser i en norsk bok som han ska diskutera i skolan imorgon.  "Den handlar om en helt random kille", berättar han. 

Senare försvinner sjuttonåringen ut genom dörren för att hälsa på sin kusin och jag vaknar plötsligt upp till att jag medan jag städat undan, suttit och lappat kläder (!) och tittat på Good Wife helt har missat att coacha femtonåringen i provläsning. Det tar mig närmare fyrtio minuter att få honom från datorn till samhällsläraboken i köket. Är rätt hes och uppgiven vid det laget. 

Min övertalningsmetod har eventuellt efter en hyfsad och lågmäld inledning övergått till högljudda fraser som "Ska du verkligen ge upp? Ska JAG ge upp? Har du verkligen tänkt flippa burgers resten av livet? Du inser att det är ditåt det barkar!"

Femtonåringen har till synes vissa problem med koncentrationen men är på lysande humör trots mina ukaser. 

"Har du hunnit titta på Netflix efter att du fick mitt konto?" undrar han medan han knaprar på några pepparkakor och sörplar glögg ovanför boken.
"Nej, faktiskt inte en enda gång. Inte vet jag vart tiden går"
"Nå men du fick ju det först efter att du börjat jobba, så att..."
"Ja men knappast hade jag tittat före det heller, för jag täcktes ju inte titta på film på dagarna när jag var arbetslös."
"Vad GJORDE du alla de där dagarna då, hela året?"
"That is a really good question."*
"Typ surfade på Facebook och drack vin?"
"Läs nu."

Han läser koncentrerat i fem minuter.

"Kan vi flytta till Frankrike?"
"Varför i all världen?"
"Jag läste på 9GAG att franska presidenten planerat banna all homework."
Jag googlar.
"Det var tydligen redan tvåtusentolv. Vet ju inte om..."
"Close enough", säger femtonåringen. "Let's go!""

* Nej men jag gick ju faktiskt en kurs i illustration och en annan i grafisk design och nådde min målsättning med en egen portfolio (www.bopo.fi) samt flyttade ut ur mitt hem och koordinerade en renovering i det samt flyttade in igen. Kunde ha varit värre? Men nej, jag tittade inte på Netflix.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar