torsdag 1 september 2016

Multilitteraciteten

Den nya läroplanen innefattar bland annat multilitteracitet; 

"Med kompetens i multilitteracitet avses förmågan att tolka, producera och värdera olika teckenvärldar i olika medier och miljöer. Denna kompetens gör det möjligt för eleverna att förstå många olika slag av kulturella budskap och att bygga sin egen identitet. /…/ Med begreppet multilitteracitet avses en mångsidig läs- och skrivkunnighet eller literacy: bland annat grundläggande läs- och skrivfärdighet, numerisk läskunnighet, visuell läskunnighet, medieläskunnighet och digital läskunnighet."                    

Vi övar med hjälp av Wordfeud som faktiskt min Mor introducerade för mig rätt nyligen. Alfapet i digitalt format. Jag och mina söner som bor under samma tak kunde ju fundera på att slå oss ner runt ett fysiskt bord och spela det ursprungliga, tummade och tilltufsade bordsspelet i stearinljusets sken i stället för att sitta i varsin ända av köket - eller ännu värre, på varsin sida om väggen i samma hem - och pillra på skärmen med ögonen i kors, men det här är ändå det närmaste riktigt umgänge jag kommit med sönerna på ganska länge, så klagar inte.

Uttag ur dagens Feud:

"Vafan", säger sextonåringen. "Den godkände inte mitt ord."
"Vad försökte du skriva?"
"Lum."

"Lum? Vad ska det betyda?"
"Rum, för dem som inte kan säga R."


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar