måndag 23 maj 2016

berg-och-dal-banan

Igår söndag tillbringade jag mest på cykeln. Carouselstranden, Salutorget, Skatudden, Espen, Tölöviken, Borgbacken, Böle. Lunch på torget på lutande bänk, vilopaus i däcksstolar vid Havis Amanda, kaffe på Vespa, middag på Vapiano. Parker jag aldrig sett, vyer jag inte visste fanns, blå himmel, grönt lumm. Började längta vansinnigt mycket efter att fotografera men kameran kom inte med den här gången.

Idag förhållandevis planlöst cirkulerande på stan. Angenämt, men. Fick fruktansvärt dåligt samvete över min oföretagsamhet, låt oss kalla det existentiell ångest. Cyklade hem och kramade om mina nyanlända söner. Packade den äldre i bilen och spelade nio hål golf på Gumböle i härligt solsken. Lagade middag, städade, diskade, pratade. Gapskrattade åt videoklipp där sextonåringen rullar runt i en uppblåst sumodräkt och spelar Bubble Soccer. Kom överens med parkourad, nyduschad och vattenkammad fjortonåring att han åker på finskaläger i sommar och i utbyte får spelet Overwatch. Alla på gott och soligt humör. Kände mig som en nyttigare individ med en livsuppgift. Ångesten försvann medan solen dalade. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar