onsdag 9 mars 2016

Sparlåga

Vårvintern; nej vintervåren - inte precis min årstid. Hinner inte riktigt med ljuset och känner mej inte som mitt bästa jag. Inget nytt där inte.
 
Det som är nytt för i år är känslan - vilket slog mig idag - av att leva på sparlåga vad gäller mitt potential. Intellektuellt såväl som socialt och emotionellt. Inga riktiga intellektuella utmaningar i vardagen på grund av arbetslösheten. Inget regelbundet socialt liv. Inga möjligheter att leva ut emotionellt till fullo utan ett kärleksförhållande. En eller två av dessa på sparlåga vore väl inget problem men när det känns så på alla livsområden är det frustrerande.
 
Känner mig stundvis närmast explosiv; så mycket skulle jag ha ett ge, men vart och åt vem?
 
Som motvikt har jag lyckligtvis det fysiska i form av motion och så min livboj; det kreativa: tecknandet, fotograferandet, skrivandet. Avsaknaden av det sociala kompenserar jag med att försöka hålla bättre kontakt med mina vänner, men det är jag ju intuitivt inte särskilt bra på utan får kämpa lite. Dessutom för den här avskildhetsbubblan med sig att det blir allt svårare att komma igång och ta itu med saker.
 
Well. Jag kompenserar där jag kan. Idag betydde det följande:
 
1. Köpte begagnade golfklubbor åt sextonåring (avhämtade av en hygglig ung kille i Malm).
2. Lunchade med en väninna i Jumbo (senaste skvallret).
3. Inköpte en driver åt undertecknad (såld av en försäljare som inte bara lovade att mitt handicap trillar till 10 direkt utan som också sa att "jos olet pelannut viisitoista vuotta pelkillä raudoilla niin olit siis kymmenvuotias kun aloitit jolloin näin hyviä draivereita ei ollut edes markkinoilla" och det var en sån fruktansvärt dålig line men jag så mottaglig i min avskildhetsbubbla att jag måste köpa den och också ett par skor och nästan frågade om han var singel; det hinner jag ju ännu då jag fick hans visitkort.)
4. Körde hem och var i åtta minuter tvungen att använda solbrillor! Vågen!
5. Spred ut en hög IKEA prylar på golvet, skruvade upp Radio Aalto, ställde en kaffekopp på en pappbit på golvet och byggde ett hem åt min printer.
6. Gick till gymet och var oerhört snabb och stark och uthållig.
7. Fick en ´plötslig nostalgitripp och åt tomat-tonfiskröra till middag: Hanken-nittital-kolhosboende-"tomater är lyx!"-flashbacks.
 
Kanske inte helt på sparlåga trots allt, come to think of it?
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar