onsdag 20 januari 2016

Infinitiv instruktiv: Velvollisuuksiani hyläten.

Två utsvultna och utmattade tonåringar dök upp här igår eftermiddag. Den ena kröp rakt under täcket och somnade. Den andra började stoiskt läsa på finska men slocknade i sin nybyggda säng efter någon timme.




Det är rutinernas och vardagens räddning när de här två finns hos mig. Blir helt enkelt tvungen att tillreda riktig mat - eller någonting ditåt - och återgå till en hyfsad dygnsrytm. Men medges bör att när jag insåg att fjortonåringens finskaprov är idag och han började läsa först igår kväll och full av förvåning hittade ett tjockt övningskompendium och listor med hundratals ord i sin väska så gav jag upp. Vi gick igenom bara ett exempel per grammatikdel och så sa jag att "vet du, jag orkar inte bry mej, det går som det går" och så gick jag till gymet och sprang fem kilometer i stället och köpte glass åt pojkarna på hemvägen.

Kan ju omöjligt lära sonen finska på en kväll. Kanske någon snart reagerar i skolan - han har ju inte blivit godkänd i ett enda finskaprov under hela högstadiet, hur är det möjligt att han ens kommit upp  från klassen?

Upp i sin IKEA-hackade säng kommer han i alla fall.



Skrivbord, klädförvaring och säng - vad mer behöver en spelgalen sjusovare? - inklämda på 4,4 kvadratmeter med hjälp av Linnmon bordsskivor, Metodskåp och Märstadörrar. Nattduksbordet i korg är bara är tillfälligt och ska ersättas med lämplig hylla när jag kommit fram till hur den ska se ut. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar