måndag 7 december 2015

den magiska gränsen går vid 1300 meter

Fortfarande rastlös och lite nedstämd. Kanske mörkret, kanske hormonerna, säkert arbetslösheten, såklart ovissheten, det jobbiga i att vara en jobbig person i renoveringssammanhang, fasan över en sysslolös vår. Oro över saker jag egentligen inte kan påverka, vet ju att det är lönlöst att grubbla på sånt, men svårt att låta bli med all den här tiden jag har. Och om nätterna drömmer jag oväntat till liv sådana minnen jag allra helst skulle glömma. 

Motarbetar den krypande olusten med hjälp av hälsosam mat - glöm alla sugar highs eftersom de åtföljs av sugar lows, både fysiskt och mentalt - och motion. Det var vid 1,3 kilometer på löpmattan ikväll som tankarna ljusnade. Pling, kände jag, och blev så lättad att jag lade i en extra växel och fem minuter till på mina vanliga femton.

Note to self: Det är omöjligt att komma hem från gymet nedstämd.

Men bra saker också! Blev bjuden på teater mitt på dagen. (Fick visserligen en pensionärsbiljett plus att när Suosalo vände sig till publiken och sa "Eihän kenellekään teistä tulisi koskaan mieleen tappaa ketään tai edes lyödä vähän?" så var jag nära att stiga upp och bekänna, men höll mig.) Fick också hem min nya tavla som jag bar under armen till spårvagnen och upp på vinden i väntan på vår hemkomst. (Den positiva gorillakvoten är inte bara ett plus då det utlyses banantävling utan också när man bär stora tavlor i armhålan.) Renoveringen framskrider och flytten hem närmar sig. Den förbereder jag med att tömma skåpen och städa lite i taget här. Så lite mat som vi har i köksskåpen nu har jag nog aldrig levt med. Något enstaka paket spaghetti här, en tonfiskburk där. Ämnar flytta lätt.

Confession, på tal om mat: Har inte tillrett en enda maträtt i ugn på sju månader. Gasspisen är härlig, men den gången jag öppnade ugnsluckan och tryckte på diverse knappar medan jag viftade med en tändsticka i luften och ingenting hände slängde jag franskisarna och kokade spaghetti i stället.

På min mållista för 2016 finns bland andra en punkt som heter pröva nya recept. (Den kan ha funnits på mållistorna också år 2012, 2013 och 2014, men.)

Igår på min promenad visualiserade jag en teckning av celbriteter på väg på slottsbal i storm och regn. Av den blev intet, så dagens juliga bild får bli ett enkelt fotografi. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar