måndag 2 november 2015

"November"

Lycka är en sextonåring som pluggar hörlurar i öronen, stänger dörren till köket och ropar: "Stör inte, jag diskar!" 

<3

Lycka är inte över tio grader i november. Var är min höst? Stormarna och det piskande regnet vid havet? Temperaturer under tjugofyra grader i sovrummet?

Och så har vi en färsk fjortonåring som kommer hem från parkouren och jag frågar om det varit kul.
"Nej, det var det inte."
"Inte?" 
"Nej, det är det ju aldrig."
"Senast sa du att det var roligt."
"Ja för jag ljög."

Vadå envis. 

Dagens iakttagelse: Något har man väl lärt sig med åren. Spenderade morgonen på Böle polisstation i väntan på att förnya mitt pass. I stället för att argsint vanka av och an i aulan med ryckiga rörelser och sucka och stöna menande satt jag på en bänk med min bok i allsköns ro och betade av novemberutmaningen.

(Hade man lärt sig ännu mer hade man bokat en tid på förhand i god tid, men nu blev det inte så.)

(Suckade och stönade och ögonrullade dock menande senare på dagen när blodsockret sjunkit och skorna skavde och tanten framför mig i S-markets kassa inte på någon vänster lyckades parvla sig undan när jag skulle packa mina saker, men det är en helt annan historia.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar