måndag 22 juni 2015

Att skapa sommarstämning

Gårdagen använde jag till att skapa lite sommarstämning och mysfaktor. Ska jag bo här i många veckor - faktiskt! - den här sommaren så måste jag ju trivas. 

Jag började med att möblera om vardagsrummet. Låter mig berättas att jag har ärvt mitt ommöbleringsdille av min kära Momi (mormorsmor) som med jämna mellanrum flyttade omkring möblerna i sitt hem på Kaserngatan - samma lägenhet där jag rumsterar om nuförtiden. Så fort jag blir uttråkad, hamnar i en livskris eller känner att jag behöver omväxling så möblerar jag om. Den här gången blev det inte mer än att vända på vardagsrumsmöblemanget så att man kan titta in i brasan när man dricker morgonkaffet. (Jo, de här första morgnarna här har jag skippat morgondoppet och tänt i öppna spisen i stället.)


Här får pojkarna också mera plats att bänka sig framför TVn och Playstationen som lyckligtvis inte syns ur den här vinkeln. Den nya ordningen kändes obalanserad med för mycket tom vägg så jag gick ut i skjulet och letade efter någon lämplig halvhög möbel att ställa bredvid fönstret. Hittade den här smörkärnan - eller vad det nu är - som förre ägaren snidat till. 



Just lagom att fylla ut tomrummet med. Sen lite blommor och genast blev det sommar också inomhus.



Utomhus flyttade jag tvättstället utanför tuppen eftersom det är lite för trångt och bökigt att tvätta av sig där inne och jag har en tendens att komma in i huset i stället. Helt fel. Så här ska det tvättas på landet. (Pojkarna höll inte med.) (De tvättar sig helst inte alls.)




Tills sist fick jag ut solstolarna och parasollet...



...plockade ihop ännu en bukett...



...grillade lite majs och höna....


...och bjöd in några törstiga sommargäster på drink.



Resten av sommarstämningen skapade sig helt själv.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar