onsdag 11 februari 2015

de där jäkla odisiplinerade fasisterna

Slog mig en kväll ner framför Efter Nio för att lyssna på olika erfarenheter av och teorier om disciplin. 

När Mårten öppnade munnen tänkte jag: Nej vilken tabbe! Jag satt och gapade upprört när jag hörde Sonja upprepa samma fadäs. 

"Hon sa disiplin!" utbrast jag. "Hörde du?"
"Ja-a?" höjde femtonåringen på ögonbrynet.
"Det heter dischiplin. Di-schi-plin!"
 "Gör det ju inte", påstod tonåringen och återgick till How I Met Your Mother på telefonen.

Jag googlade kvickt "hur uttalas disciplin". Kom in på en svensk sida, skruvade ner ljudet på tv:n, plitade in mitt ord, tryckte på play och lyssnade triumferande med pekfingret i vädret och...
dissi-pliin

Kunde inte tro att det var sant. Funderade frenetiskt efter andra ord med sci och nästan välte stolen i förtjusningen när jag kom på: "Faschist!"

"Mamma, det heter fasist."

Men .... faschisst, släpade den svenska sajten.


Ha!

Och visst hette det 'dischiplin' på den gamla goda tiden?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar